مدرسه خانه دوم دانش آموزان است که آنها در آن روزانه ساعاتی را در کنار همسالان خود میگذرانند و علومی را نیز فرا میگیرند. تنها یک مدرسه خوب است که می تواند آموزشی باکیفیت را برای شکل دادن به ذهن دانش آموزان و بهبود مهارتها و تخصص ها برای آینده روشن ارائه دهد.
اما سوال اصلی اینجا مطرح میشود که "شاخص های یک مدرسه خوب کدامند؟"
در ادامه مطلب تعدادی از ویژگیهای مدارس خوب با عملکرد بالا بررسی شده است:
۱.یک طرح و سیاست با کیفیت : یک مدرسه خوب دارای یک هدف یا چشمانداز روشن و مشترک است که باعث میشود عملکرد همه افراد در مدرسه برای رسیدن به هدف نهایی بهتر و از سایر مدارس ضعیف، متفاوت باشد. این امر با استفاده از هر فرصت ،هدیه، مزیت و منبع ممکنی که توسط مدارس با عملکرد پایین قابل مشاهده نیست، باعث رشد دانش آموز می شود. این کار میتواند به طور قابل ملاحظه و آشکاری جامعه را که مدرسه در آن قرار دارد بهبود بخشد. فقط یک مدرسه خوب میتواند با تغییرات آموزشی سازگار شود.
۲.انتظارات و استانداردهای بالا برای هر دانش آموز:
یک مدرسه خوب همیشه استانداردهای تدریس خود را تعیین میکند و با اعتقاد به شایستگی دانش آموزان انتظار عملکردی عالی را دارد.بدین ترتیب دانش آموزان تشویق می شوند مطابق دستورالعمل های معلمان یا حتی کمی بالاتر از آن کار کند.
۳.کارکنان پشتیبان قابل اعتماد و ارائه دهندگان خدمات به خوبی سازماندهی شده:
یک مدرسه خود دارای کارکنان پشتیبان مانند پزشکان،مشاوران راهنمایی و روانشناسان است تا به نیازهای دانش آموز در محل مدرسه و به موقع رسیدگی شود .علاوه بر این یک مدرسه خوب دارای تجهیزات پیشرفته مانند تجهیزات ورزشی ،کتابهای کتابخانه ،تجهیزات آزمایشگاهی،کامپیوتر و سایر موارد است.
۴.یک محیط آموزشی امن برای دانش آموزان:
یک مدرسه موثر بر یادگیری بهتر هر دانش آموز با ارائه یک مدرسه سالم و محترمانه برای تعامل معلم و دانش آموز تمرکز دارد.چنین مدارسی رفتارهای منفی مانند آزار و اذیت و قلدری را تحمل نمیکنند و اقدامات انضباطی سختگیرانهای را علیه دانش آموزی که قوانین مدرسه را زیر پا میگذارد مشخص میکنند.با شرکت دادن دانش آموز در خدمات اجتماعی یا کار های اجتماعی برای مدتی از رفتار نادرست دانش آموز جلوگیری می شود.
۵.مدیران حمایتی و معلمان با کیفیت: دانش آموزان آنچه را که معلمان، آنها را به آن راهنمایی یا دستور میدهند دنبال میکنند. یک مدرسه خوب مربیانی منصف، پرشور،صادق، خوش اخلاق، الهام بخش، ماهر و حامی دارد که تاثیر مثبت و قوی را بر نگرش و شخصیت دانش آموز خواهند داشت.یک معلم با کیفیت همیشه برای به روز رسانی دانش، بهبود مهارتهای خود، یافتن راههایی برای ایجاد انگیزه و مشارکت در دانش آموزان ،در حین تدریس وقت می گذارد.به این ترتیب مدیران یک مدرسه خوب به شدت حامی کادر آموزشی علمی و حرفه ای خواهند بود.
۶.محیطی تمیز و منظم:
یک مدرسه خوب بهداشت را حفظ می کند و محیطی راحت را در اختیار دانشآموزان قرار میدهد تا بتوانند مهارت های خود را توسعه دهند و دانش خود را درک کنند.
۷.نظارت مکرر بر روند تدریس و یادگیری:یک مدرسه خوب ، پیشرفت هر دانش آموز را از نزدیک نگاه میکند و با انجام تنظیمات لازم اطمینان حاصل میکند که نیازهای آنها برآورده می شود و دانش آموزانی که نیاز به کمک اضافی دارند آن را فقط در مدارس موثر دریافت می کنند.حتی عملکرد معلم به طور مرتب توسط مدیر و کادر اجرایی مدرسه با گرفتن بازخورد از دانش آموزان نظارت می شود.
۸.سطوح بالای ارتباط و همکاری: یک مدرسه خوب همیشه دارای بستری است که در آن همه با ذهنیت کار تیمی و مهارت های ارتباطی خوب برای حل مشکلات مربوط به تدریس و یادگیری کار میکنند. عملکرد کلی مدرسه ممکن است زمانی به اوج برسد که اقدامات گروهی و ارتباطی به طور جدی در مدرسه و همچنین به عنوان بخشی از یک جامعه دنبال شود.
مدرسه ای که بهترین عملکرد را دارد جلسات مکرر معلم و والدین را برای بهبود ارتباط بین آنها برگزار می کند تا هر دو بتوانند برای دستیابی به نتایج مطلوب برای دانش آموز با یکدیگر همکاری کنند.
۹.استفاده از اصول صحیح تربیتی:
یک مدرسه خوب برنامه دقیق و مشخصی را برای تشویق دانش آموزان یا برخورد با آنها در صورت قانونشکنی دارد که بر اساس اصول روانشناسی تنظیم شده است.
تنبیه، تهدید یا تخریب شخصیت دانشآموزان در مقابل چشم دیگران روش های بسیار مخرب و غلطی هستند که نه تنها اثری ندارند بلکه ممکن است در مواردی موجب بدتر شدن رفتار دانش آموز یا کمبود اعتماد به نفس او شوند.همچنین تشویق و تمجید از دانشآموزان باید به گونه ای باشد که آسیبی به عزت نفس دیگر دانشآموزان نزند.
۱۰.دانش آموزان متعهد به قانون و مقررات:
قطعا یک مدرسه خوب علاوه بر مدیر و کادر اجرایی و معلمان خوب باید دانش آموزانی پایبند به قوانین و مقررات مدرسه داشته باشد.در یک مدرسه خوب تمامی دانش آموزان قوانین را رعایت میکنند و به آن احترام می گذارند.از جمله این قوانین میتوان به منظم بودن و سر ساعت حاضر شدن در مدرسه،رعایت ادب و اخلاق و ... اشاره کرد.
و در نهایت در کنار همه این ویژگیها یک مدرسه خوب، مدرسه ای است که مهارتهای اجتماعی مهم از جمله راه های ارتباط با دیگر افراد جامعه، مهارت نه گفتن، توانایی حل مسئله، توانایی اولویتبندی مسائل و مدیریت بحران را به دانش آموزان آموزش دهد.
امید است روزی فرا رسد که تمامی مدارس در سراسر کشور عزیزمان ایران در زمره مدارس خوب و مطلوب باشند